Najczęstsze przyczyny problemów ze stawami

Ból w obrębie stawów może wynikać z patologii samego stawu wraz z otaczającymi go strukturami, takimi jak ścięgna, więzadła czy kaletki maziowe. Niekiedy jednak przyczyny są zupełnie niezwiązane z samym stawem.

Problemy ze stawami to jedna z najczęściej występujących dolegliwości w obrębie narządu ruchu. U niektórych pacjentów ból stawów mija po kilku dniach i wcale nie musi oznaczać poważnej choroby. Jeśli jednak utrzymuje się dłużej lub/i jest na tyle mocny, że uniemożliwia nam codzienne funkcjonowanie, należy niezwłocznie udać się do gabinetu ortopedycznego. Jest to wskazane szczególnie wtedy, gdy oprócz dolegliwości bólowych ujawniają się też inne objawy, takie jak np. obrzęk stawu, sztywność poranna stawów czy gorączka.

Dlaczego odczuwamy dolegliwości w obrębie stawów?

Przyczyn problemów ze stawami może być wiele. U bardzo wielu pacjentów powstają one w wyniku nieodpowiedniego stylu życia, wynikającego z przeciążeń podczas wielogodzinnego przebywania w niezmienionej pozycji, najczęściej siedzącej, chociaż równie obciążająca jest pozycja stojąca. Także podczas nieumiejętnego uprawiania sportu, nawet zwykłego biegania, można nadwyrężyć sobie stawy, szczególnie stawy kolanowe.

Przyczyny problemów ze stawami można podzielić na dwie podstawowe grupy:

• wrodzone — pojawiające się jako następstwo wad wrodzonych narządu ruchu
  • nabyte, czyli wywołane przez inny czynnik, np. urazy, zapalenia itp.

U starszych osób ból stawów może ujawniać się w wyniki chorób zwyrodnieniowych. Oprócz tego u seniorów dość często diagnozowane są choroby zapalne, np. polimialgia reumatyczna czy reumatoidalne zapalenie stawów. Dolegliwości stawów dotyczą też osób młodszych, u których również mogą występować choroby zapalne stawów.

Kiedy należy zgłosić się do lekarza?

Kiedy pojawia się niepokojący ból stawów, nie powinniśmy zwlekać z wizytą u lekarza. Bardzo często jest to objaw poważniejszych schorzeń, które wymagają szybkiego rozpoznania i podjęcia stosownego leczenia. Jeśli ból stawów nie ustępuje w ciągu kilku dni i towarzyszą mu inne dolegliwości, należy skontaktować się ze specjalistą.

Do innych objawów, które wskazują na konieczność pilnego kontaktu z lekarzem, zaliczamy:

• towarzyszy bólowi obrzęk, zaczerwienienie, ocieplenie stawu lub ograniczenie jego ruchomości,
  • objawy ogólne, takie jak zmęczenie, ból mięśni, gorączka itp.,
  • nasilający się ból stawów w nocy, który wybudza cię ze snu,
  • problem z poruszaniem po przebudzeniu się rano (trwający ponad godzinę),
  • inne niepokojące symptomy.