Jakie są najczęstsze choroby stawów i co warto o nich wiedzieć?

Choroby stawów są powszechnym problemem zdrowotnym, który dotyka zarówno osoby starsze, jak i młodsze. Najczęściej występującym schorzeniem choroba zwyrodnieniowa stawów. Zachęcamy do zapoznania się z naszym wpisem, w którym bardziej szczegółowo omówimy tę najpowszechniejszą chorobę stawów.

Czym jest choroba zwyrodnieniowa stawów?

Choroba zwyrodnieniowa stawów, inaczej artroza, są jednymi z najczęściej występujących schorzeń aparatu ruchowego. Wyróżniamy postać pierwotną choroby zwyrodnieniowej stawów o nieznanej przyczynie i postać wtórną, która rozwija się najczęściej na podłożu:

1. Wad wrodzonych takich jak chociażby dysplazja stawów biodrowych, kręgosłupa czy kończyn, które są wynikiem nieprawidłowego rozwoju tkanek kostnych i chrzęstnych podczas życia płodowego.
  2. Zamian pourazowych tzn. złamań zwłaszcza przebytych złamań śródstawowych oraz złamań zaburzających prawidłową oś kończyn lub uszkodzeń więzadłowych.
  3. Innych chorób takich jak choroba reumatoidalna, bakteryjne lub łuszczycowe zapalenia stawów i szereg innych.

Artroza polega na stopniowym niszczeniu chrząstki stawowej, co prowadzi do bólu, ograniczenia ruchomości oraz deformacji stawu. Objawy artrozy obejmują m.in. ból stawów nasilający się podczas wysiłku, które w bardziej zaawansowanych stadiach choroby mogą przechodzić w stan ciągły oraz pogłębiające się ograniczenie ruchomości stawu w miarę postępu choroby. W bardziej zaawansowanych stadiach choroby zmiany obejmują również tkanki miękkie otaczające staw. Ważne jest, aby w przypadku, gdy pojawia się niepokojący ból stawów, zgłosić się do gabinetu ortopedycznego we Wrocławiu. Dzięki temu można mieć pewność, że dane schorzenie zostanie odpowiednio rozpoznane.