Jak leczyć nierówność i zniekształcenia kończyn?

Nierówności i zniekształcenia kończyn stanowią nie tylko problem kosmetyczny, ale przede wszystkim czynnościowy, prowadzący do zaburzeń statycznych i dynamicznych całego ciała. Konsultacje ortopedyczne oraz podjęcie stosownego leczenia poszczególnych dolegliwości jest konieczne, gdyż rozwój deformacji może prowadzić do znacznych utrudnień w posługiwaniu się kończynami.

Nierówności kończyn dolnych: przyczyny, objawy, leczenie

Do najważniejszych przyczyn nierówności kończyn dolnych zaliczamy m.in.:

• wady wrodzone (m.in. wady stawów, wady wzrostowe chrząstek),
  • wady pourazowe (np. źle zagojone złamanie kości długich),
  • pozapalne — po przebytej sepsie gronkowcowej w niemowlęctwie,
  • idiopatyczne — o nieustalonej etiologii.

Głównym objawem nierówności kończyn dolnych jest łatwo zauważalne utykanie, skośne ustawienie miednicy z wyrównawczą skoliozą. Chory zazwyczaj kończynę dłuższą ustawia w zgięciu kolana, a krótsza “wymusza” częsty chód na palcach. Następstwem wady jest skośne ustawienie miednicy, powodujące powstanie bocznego skrzywienia odcinka lędźwiowego kręgosłupa i zaburzenia funkcjonowania stawu biodrowego. Nadmierne obciążenie stawu biodrowego może powodować ból, a w późniejszym wieku jest przyczyną rozwoju zmian zwyrodnieniowych stawów.

Leczenie nierówności kości w dużej mierze zależy od wielkości skrócenia. Skrócenie kończyny mniejsze niż 3 cm można próbować wyrównać wkładką do buta lub odpowiednim podbiciem obcasa. W przypadku nierówności przekraczające 3 cm warto rozważyć leczenie operacyjne, czyli zabieg wydłużenia kończyny krótszej. Zgodnie z aktualny stanem wiedzy wydłużenie jest korzystniejsze niż np. zabieg skrócenia kości. Wydłużenie kości można przeprowadzić metodą Ilizarowa, która wdrażana jest w leczeniu wrodzonych i nabytych nierówności kończyn. Jest to specjalny stabilizator, którego celem jest pobudzaniu do tworzenia nowej kości w ubytku powstałym po złamaniu, poprzez rozciąganie odłamów kostnych (zjawisko osteogenezy dystrakcyjnej).

Do najczęściej występujących patologii kończyn dolnych — obok wad stóp, zaliczamy zniekształcenia kolan, w tym przede wszystkim koślawość i szpotawość kolan.

W profilaktyce i leczeniu zniekształceń kości można zastosować różne metody zachowawcze, w tym odpowiednio dobrane wkładki ortopedyczne czy rehabilitację. Przy bardziej zaawansowanych zniekształceniach wdrażane jest leczenie operacyjne. W korekcji kształtu kości może być zastosowana m.in. metoda Ilizarowa.